مصاحبه خواندنی با استاد پدرام شاعر توانای تاکستانی
حمایت کنید ، دل بسوزانید ، علاقه مندي نشان دهيد
پيش درآمد:
آثار و زحمات استاد علي پدرام بر كمتر تاكستاني پوشيده است، او سالهاست كه در راه اعتلاي فرهنگ تاكستان كوشش مي كند. شعرهاي او نه تنها با تصويري از فرهنگ و آداب و سنن تاكستان است بلكه دغدغه هاي اجتماعي را نيز بيان مي كند. به رغم اينكه آثاري ديگري براي چاپ تهيه و آماده كرده است اما كمتر مسوولي از او و آثارش مي پرسد. يكي از آثار او به نظم درآوردن نهج البلاغه است در نوع خود يك اقدام تاريخي و منحصر بفرد است. اين اثر در تاريخ اسلام كاري كم نظير است. استاد به مانند تمام بزرگاني كه در زمان خود غريب و بي حامي بودند روزگارش را مي گذارند تا اين نظريه در خصوص ما ايرانيان كه جماعت مرده پرست هستيم بيشتر اثبات شود. استاد پدرام تا هست بايد ارجمند و گرامي و مورد حمايت قرار گيرد تا در سايه حمايت ما بدون دغدغه آثاري بيشتري را تهيه نمايد كه در نهايت افتخار آن متوجه شهر و مردمش خواهد بود.

aminaks.com :لطفا خودتان را کامل معرفی کنید؟
علی پدرام متولد 30/12/1325 در سال 1346 مدت یک سال نیم به خدمت سربازی رفتم، بعد ار آن سال 1348 به استخدام ثبت احوال در آمدم ودر سال 1350 ازدواج کردم که حاصل این ازدواج یک پسر و سه دختر می باشد. پسرم آقای جواد پدرام فوق لیسانس مدیریت آموزش دارد، یک دخترم مهندس کامپیوترمی باشد و دو دختر دیگرم دانشجو هستند.
aminaks.com :آيا نام خانوادگی شما از ابتدا پدرام بوده است؟
خیر، نام خانوادگی من در ابتدا طاهرخانی بوده چون در اشعار خود پدرام تخلص مي كردم و هم اينكه در آن زمان شرایط تغییر هم وجود داشت من به این علت نام خوانوادگی خود را به پدرام تغییر دادم.
aminaks.com :شروع فعالیت هنری شما از چه زمانی آغاز شد؟
در دوران تحصيل جسته گریخته شعر می سرودم ، سالی که می خواستم دیپلم اخذ کنم تصمیم گرفتم نوشته هايم را روی کاغذ بياورم.
اولین شعرم را به دبیر ادبیات نشان دادم که ایشان این شعر را بی نقص توصیف کردند که بیتی را براتون می خوانم :
دیگر ای دوست در این شهر مرا کاری نیست
که در این غمکده غمخار دل زاری نیست
..................................................................................

aminaks.com :اصو لا در چه قالبی شعر می سرایید؟
قزل، قصیده، مثنوی، دوبیتی، رباعی، نیمایی و ...آثاری دارم.
aminaks.com :شما ابتدا با چه زبانی شعرهایتان را می نوشتید؟
من ابتدا از فارسی شروع بعد از یک مدتی که حدود سال 1360 بود که گفتم باید به زبان محلی که همان زبان تاتی می باشد بنویسم . چون در تاریخ شاعر فارسی زبان بسیاری داشتیم. در ضمن در چندين مورد و به زبان تركي هم سروده ام.
aminaks.com :استقبال مرم از کارهايتان را چطور می بینید؟
تا حالا کسی به من نگفته که که شعر هايم بد بوده و بعضی ها هم شعرهايم را از حفظ می خوانند. در بعضی ازمراسم شب شعر به من مي گويند بعضی از افراد منتظر هستند که من شعرم را بخوانم و بعد بروند. متاسفانه در سال 1370 با مشکلی که برام پیش آمد تقریبا حافظه ام را از دست داده ام از آن به بعد خوب نمی توانم شعرهايم را از حفظ بخوانم.
aminaks.com :آیا تا به حال کسی به شما سفارش شعر داده؟
مدتها پیش یکی ازدوستانم از من خواست تا شعری برایش بگويم که برای استقبال از مدیر شرکت که از جایی می آمد بخواند. من در جواب گفتم شماره کفش آن را به من بده من یک کفش بدوزم ، ببر بیشتر خوشش بیاد، ناراحت شد، گفتم شعرکفش نیست که من بدوزم ببری بدی بهش، اینکه شعر چيزي نیست که آدم بخواد سفارشی قبول بکنه.
aminaks.com :تعداد آثار کتب شما چند جلد بوده است؟
آوای تات، جای پای عبید ذاکانی (بصورت طنز)، نهج البلاغه و دو کتاب که یکی داستان زد (ضرب المثل های تاتی تاکستانی) نام دارد در دست چاپ دارم با قولی که شورای شهر و شهرداری به من داده اند ولی هنوز به زیر چاپ نرفته است.
aminaks.com :چه عواملی باعث ازبین رفتن زبان تاتی می شود؟
یکی خجالت کشیدن مردم در صحبت کردن به زبان محلی است که خیلی بد است ودوم اینکه والدین باید به فرزندانشان از بدو تولد با زبان محلی صحبت کنند تا فرزندانشان آموزش ببینند در غیر این صورت زبان ما رو به به نابودی پیش خواهد رفت.
aminaks.com :از مسئولین مرتبط راضی هستید آیا از شما حمایت می کنند؟
خیر، اداره ارشاد هیچ گونه حمایتی از من نکرد، حوزه هنری هم قولی داده که یک کتابم را با هزینه خودشان چاپ کنند ولی خبری از آنها نیست.
مسئولین بجای اینکه امثال من را در مراسم تبلیغاتی دعوت کنند و جایزه بدهند بیایند سالی یک کتاب فقط یک کتاب چاپ کنند. ما در شهرمان تا دلتان بخواد نویسنده داریم ولی دریغ از یک حمایت از این افراد مسوول.
aminaks.com :توصیه شما به جوانان هنرمندی که می خواهند راه شما را ادامه بدهند، چیست؟
به فارسی شعر نوشتن خیلی خوبه ولی ما دیگر حافظ و سعدی نمی شويم، ،اگر فرض سعدی یا حافظ بشویم، خوب اینها که هستند پس بیاييم به زبان محلی خودمان شعر بگويیم. آقای محمد حسین طاهری از شاعرانی خوب شهرمان هستند که در سطح خیلی بالایی شعر می گويند و کسان دیگری هم هستند که می توانند این را ادامه بدهند.

aminaks.com :سخن آخر؟
از مسئولین مي خواهم از جوانان علاقمند حمايت كنند، دل بسوزانند، علاقه مندي نشان می دهند. اگر چه گفتن ما بی فایده است، ولی از جوان ها می خواهم که کوشش و تلاش خودشان را بکنند، بنویسند و نگهداری بکنند که یک روزی كارهايشان بدرد می خورد.
تاكستان